De eerste stage week

22 februari 2016 - Paramaribo, Suriname

Tijdens het kennisgesprek werd mij al gevraagd op welke afdelingen ik graag zou willen lopen. Ik gaf aan graag te willen lopen op de afdelingen verloskunde en gyneacelogie en chirurgie. Ook leek het mij leuk om een aantal weken mee te lopen op de verloskamer. Ik werd dus ook gelijk op alle afdelingen die ik had aangegeven ingeplant. Wat was ik blij! Toen ik maandag ochtend aankwam op de afdeling merkte ik al gelijk grote verschillen op tussen de zorg in Nederland en Suriname. Hier in Suriname worden alle patienten gerangschikt in de klasse waarvoor ze betalen. Zo hebben ze hier eerste, tweede en derde klas kamers. In de eerste klaskamer staat een bed, tweede klas kamers drie bedden en derde klaskamers zes bedden. Ook merkte ik een groot verschil op tussen het aantal gediplomeerde. In Nederland staan er weinig verpleegkundigen op een groot aantal mensen en hier staat een groot aantal verpleegkundige op een klein aantal mensen. Hierdoor is de werkdruk hier een stuk lager! Dit was aan het begin wel erg wennen, omdat ik regelmatig het idee had niets meer te hoeven doen. Op dit moment mocht ik lekker aan mijn schoolwerk gaan zitten. Vandaag heb ik meegelopen met het delen van medicijnen en een aantal opname gesprekken gedaan.

1. Maartje:
    23 februari 2016
    Gaaf Manon, om zo een beetje van je avonturen mee te krijgen. Ik hoop dat je nog een beetje meer uitdaging vindt in je werk!
  2. Tante Ellie en tante Ellen:
    27 februari 2016
    Hey Manon,

Wat heb je al mooie ervaringen opgedaan. Het klonk allemaal nogal spannend met die kaaimannen en andere enge dieren. Zeker als er dan ook nog even verteld wordt dat de boot niet geheel waterdicht is. Misschien is het daarom maar goed dat er een overbezetting is in het ziekenhuis;-). Geniet van je reis en je (vrije) tijd en wij vinden het superleuk om af en toe te lezen hoe het jou daar in het verre Suriname vergaat.
  3. Opa en oma:
    28 februari 2016
    Wat een mooie natuur daar. Wij zouden er zo naar toe willen komen. Ook om jou te zien natuurlijk. Geniet maar van het goede weer en geweldig dat je deze reis maakt.

We houden van jou.